Waarschuwing: Voor een betere ervaring op nolensplein.nl schakel je Javascript in je browser in. Klik hier voor hulp.


  Plaats advertentie
   
  Help en Info
 
   
  Zoekopdracht
  Verwijderlink opvragen
  Advertentie omhoogplaatsen?
 
   
  Inloggen
  Favorieten
  Afgelopen 24 uur
 
   
  Antiek en kunst
  Audio, Tv en Foto
  Auto - Banden en Velgen
  Auto diversen
  Auto-onderdelen
  Auto's
  Boeken
  Caravans en Kamperen
  Cd's en Dvd's
  Computers hardware
  Computers software
  Contacten en Berichten
  Dating
  Dieren en Toebehoren
  Diversen
  Doe-het-zelf en Verbouw
  Fietsen en Brommers
  Hobby en Vrije tijd
  Huis en Inrichting
  Kinderen en Baby's
  Kleding en Schoenen
  Klussen
  Motoren
  Muziek en Instrumenten
  Sieraden en Tassen
  Spelcomputers, Games
  Sport en Fitness
  Telecommunicatie
  Tickets en Kaartjes
  Tuin en Terras
  Vacatures
  Vakantie
  Vastelaovend
  Verzamelen
  Watersport en Boten
  Witgoed en Apparatuur
  Woningen te huur
  Woningen te koop
  Zakelijke goederen
   
 



Flying enterprise 7 jan 1952 Carlsen
02c8a183430a92948b359abfed4556fa.jpg
0f6f45ea6ba4464c5cd8bd7382d7cca3.jpg
Beschrijving
Flying enterprise 7 jan 1952 Carlsen
conditie zie foto s en oordeel zelf gelopen
verzenden 1 euro
bieden vanaf afhaalprijs 4,50 euro
Geschiedenis
.
De Flying Enterpise werd als Cape Kumukaki in opdracht van de United States Maritime Commission gebouwd bij de scheepwerf van Consolidated Steel Corporation gevestigd in Wilmington in de staat Californië. Het was een C1-B van het type C1 standaardschip en kwam in maart 1944 in de vaart. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip in 1948 aan een particuliere rederij verkocht en herdoopt als Flying Enterprise.
De laatste reis
Op 21 december 1951 verliet de Flying Enterprise de haven van Hamburg voor een reis naar New York. Het schip was beladen met – onder andere - zo’n 1.200 ton ruwijzer. Er waren verder 40 bemanningsleden en 10 passagiers aan boord. Op 27 december 1951 kwam het schip in zwaar weer. Er kwam een scheur in het dek, maar deze schade was niet fataal. Op 28 december werd het schip door een grote golf geraakt, het schip maakte een zware slagzij, van 50-70 graden, waardoor de lading begon te schuiven. Het schip herstelde gedeeltelijk uit de slagzij, maar bleef onder een hoek van 25 graden naar bakboord liggen.
Het schip was hiermee ook stuurloos geworden op ruim 800 kilometer ten westen van de Britse kust. Het schip begon al zoveel water te maken, dat de kapitein zijn bemanning opdroeg in de reddingssloepen te gaan.
Kapitein Carlsen seinde een S.O.S.-bericht uit en vroeg om hulp. Deze hulp kwam, maar hij gaf al zijn bemanningsleden opdracht om van boord gaan. Hijzelf bleef alleen achter op het schip, maar bleef wel in de buurt van de radiokamer.
Verscheidene schepen bleven in de buurt rondcirkelen, waaronder de zeesleepboot Turmoil, die zeven mislukte pogingen deed om vast te maken. Tijdens de achtste poging springt een stuurman van de Turmoil, Kenneth Dancy, aan boord en hielp vast te maken. De Turmoil probeerde vervolgens de Flying Enterprise naar veilige haven te brengen, maar de sleeptros brak. Britse reddingsboten en een marinevaartuig bleven in de buurt om zo nodig hulp te bieden aan kapitein Carlsen. Dancy bleef met hem tot het einde aan boord.
Na dertien dagen, op 10 januari, begon het vrachtschip nog gevaarlijker over te hellen, zodat Kurt Carlsen en Dancy het schip moesten verlaten. Het vrachtschip ging ten onder in zware zee, op 60 kilometer ten westen van Cornwall. Enkele minuten eerder sprongen kapitein Carlsen en Dancy van de Flying Enterprise overboord, in de ijskoude oceaan. Zij werden gered door de Turmoil die hen enkele uren later aan land zette in Falmouth. Heel de wereld volgde toen de avonturen, op de radio, van deze kapitein, die ondanks de zware omstandigheden aan boord bleef. Falmouth werd overspoeld met de media.
Kurt Carlsen
Henrik Kurt Carlsen (20 februari 1914 - 7 oktober 1989) was de Deense kapitein van de Flying Enterprise. Toen hij 14 was monsterde hij aan als zeeman en op zijn 22e had hij reeds zijn eerste commando. In 1938 verhuisde hij naar Staten Island in de Verenigde Staten[1]. Hij werkte voor de Deens-Amerikaanse rederij Isbrandtsen Lines. Nadat de Flying Enterprise was gezonken was hij wereldberoemd, veel mensen hadden via de pers zijn belevenissen op zee gevolgd. Op 17 januari 1952 werd hij in New York gehuldigd met een ticker-tape parade. Hij werd als een held rondgevoerd in een open limousine onder gejuich van de vele toeschouwers. Een paar maanden later werd hij benoemd tot kapitein op de Flying Enterprise II.
Hij was in dienst bij de rederij van 1944 tot zijn pensioen in 1976[1]. Op 7 oktober 1989 overleed hij op 75-jarige leeftijd[1].
 

       

Advertentie gegevens !
Naam Pe Curvera
E-mail adverteerder Reageer
Tip Tip Nolensplein.nl
  Willekeurige volgende in Verzamelen
   
Meer van deze gebruiker Anderen bekeken ook


 
 
Copyright © 2004-2021 nolensplein.nl | Contact | Privacy verklaring | Algemene voorwaarden | Adverteren | Pagina gegenereerd in 0.0105 seconden.